Tijdmanagement – zo werk je efficiënter met deze 7 tips

Heb je ook zoveel te doen op een dag? Zeg je vaak “ik heb gewoon niet genoeg tijd“? Krijg je aan het einde van de dag jouw werk of huiswerk niet af, terwijl je al de hele dag bezig bent? Dit is mega frustrerend, ik weet het. Maar gelukkig is er wat aan te doen: tijdmanagement. Door op de juiste manier met jouw tijd om te gaan en in te plannen kun je jouw werkefficiëntie en productiviteit enorm verhogen. Met deze 7 tips, werk je vanaf nu zoveel keer productiever dan normaal!

Wat is tijdmanagement?

Tijdmanagement wordt vaak ook genoemd als time-management. Tijdmanagement is het proces van organiseren en het inplannen van jouw tijd over specifieke activiteiten die je moet doen of af moet ronden.

Door goed met jouw tijd om te gaan, kun je veel meer dingen in een dag bereiken dan normaal. Goede tijdmanagement is niet alleen belangrijk voor drukke CEO’s en startende ondernemers, maar ook voor scholieren en studenten.

Hoe vaak gebeurt het dat je tijdens het leren door even op je telefoon kijkt of er berichten binnen zijn gekomen? Als jij dit ook doet, dan ben je niet de enige, want zelf deed ik dit ook super vaak. Ik werd hierdoor continu afgeleid. Ik verspilde hierdoor heel veel tijd.


Tijdmanagement = efficient werken

De hele dag bezig zijn, betekent niet dat je efficient bezig bent. Als je goed met je tijd om kan gaan, kun je meer werk afronden in een veel kortere tijd. Work smarter not harder heb je hier weleens van gehoord? Met goede tijdmanagement bereik je dit. 💪

Als je de onderstaande 7 tips toepast, ga je merken dat je vanaf nu meer dingen af gaat krijgen op een dag. Zo kun je nu vaker rustig in de middag lekker in de tuin zitten zonder dat je zorgen hoeft te maken dat je nog dingen af moet maken.


1. Doe dingen die belangrijk zijn eerst

Vaak heb ik zelf de neiging om dingen die belangrijk zijn, uit te stellen. Ik weet ook wel waarom, want het zijn vaak de dingen waar ik meestal echt geen zin in heb om te doen.

Doe eerst de dingen die belangrijk zijn eerst. Zoals essay afmaken en een presentatie voorbereiden bijvoorbeeld.

Ik vertelde dan aan mezelf dat ik dit later dit ging doen. Máár als je de hele dag al bezig bent, heb je aan het einde van de middag of in de avond echt geen zin meer om dingen te doen waar je veel energie voor nodig hebt en gefocust moet werken.

Dus wat gebeurde er? Belangrijke dingen werden uitgesteld, uitgesteld en uitgesteld. Totdat het niet meer kon. Al die tijd die ik gebruikte om na te denken wanneer ik de belangrijke klussen af ging maken, was vaak al genoeg om een groot deel van die klus af te kunnen ronden.

Doe eerst de dingen die echt belangrijk zijn dus eerst!


2. Sta vroeg op

Nu komen we op het volgende goede tijdmanagement advies: sta vroeg op. ‘s Ochtends, als je goed geslapen hebt, kun je heel productief werken. Ik raad ook aan om in de ochtend alle belangrijke dingen te doen die je op een dag moet doen.

Als je vroeg op staat, is er vrijwel niemand die je kunt storen. Niemand die je ‘s ochtends vroeg gaat appen, gaat mailen, je lastig gaat vallen etc.

Opstaan kan zooo moeilijk zijn soms, maar je kunt je zelf trainen om eerder op te staan.

Bovendien als je nog broertjes of zusjes hebt, liggen ze waarschijnlijk nog te slapen. ‘s Ochtends is dus een perfect moment om te werken. Wanneer mensen uit bed komen en gaan ontbijten, heb je al heel veel taken af. Super chill.

Maar hoe vroeg is vroeg? Als je veel uit jouw ochtend wilt halen, is 6 uur ‘s ochtends wel vroeg genoeg vind ik. Zorg wel ervoor dat je de nacht ervoor vroeg naar bed gaat. Daarnaast is het ook belangrijk dat je de avond van te voren al weet wát je in die ochtend gaat doen. Zo verspil je geen tijd.

Christoph Randler, een bioloog professor van de universiteit van Heidelberg deed onderzoek naar ochtendmensen en nachtmensen. Hij ontdekte dat mensen die vroeg opstonden, pro-actiever zijn dan nachtmensen. Bovendien kon hij ook concluderen dat ochtendmensen sneller en efficiënter problemen op konden lossen dan nachtmensen. Daarom zullen ochtendmensen uiteindelijk in het bedrijfsleven meer succesvoller zijn.

Als je een avondpersoon bent, is dat ook niet slecht, want avondmensen zijn over het algemeen gesproken, slimmer dan ochtendmensen. 🧠🌜


3. Maak een to-do list

Duidelijkheid is heel belangrijk. Zorg dat je elke week en elke dag precies weet wat je moet doen. Een goede to-do list maken kost tijd, maar de tijd en moeite die je ingestoken hebt om een goede list te maken, verdien je zeker weten terug.

Werk met vink boxjes en afspreken; als je iets af hebt, streep het dan ook gelijk door of vink het aan. Dit zal niet alleen je meer motivatie geven, maar in een oogopslag zie je zo duidelijker wat je wel/niet af hebt gemaakt.

Een to-do list zorgt dat je de taken die je (realistisch) opgeschreven hebt, af gaat maken. Dit voorkomt ook uitstelgedrag.

Een goede tijdmanagement strategie kan niet zonder to-do lists.


4. Multitask niet

Aha, multitasken is wat ik heel erg vaak doe. Het lijkt misschien goed als je kunt zeggen dat je “een pro bent in multitasken”, maar dat is het niet.

Multitasken zorgt dat je niet gefocust kunt werken. Het leidt tot wel dat je van alles een beetje gedaan hebt, maar niks is dan aan het einde van de dag echt af.

Bovendien kost multitasken je ook heel veel tijd: even wiskunde maken, maar tussen door ook een broodje smeren, eten, je Instagram feed checken. Je werkt zo niet gefocust en elke keer als je moeite doet om weer je focus terug te vinden, word je alweer afgeleid door iets anders omdat je aan het multitasken bent.

Dus hierbij: stop met multitasken. Werk met to-do lists. Ga pas aan een volgende taak werken als je een taak afgemaakt hebt.


5. Zet je telefoon uit

De hele dag door heb ik de gedachte dat ik mijn telefoon nodig heb en daarom hou ik hem het liefst ook continu bij me. Maar mijn telefoon leidt mij ook de hele dag af. Dit leidt vaak tot dat ik niet efficiënt werk, als mijn telefoon naast mij ligt.

Even checken of iemand mij een berichtje gestuurd heeft“of “Even snel Instagram checken“. Is dit herkenbaar?

Gelukkig bestaan hier oplossingen voor en sinds ik deze manieren toegepast heb, kan ik gelukkig ongestoord weer met mijn telefoon naast me werken.

Gebruik je telefoon niet als je niet afgeleid wilt worden

Mijn manieren:

  • Ik zet mijn telefoon tijdens het werken/leren helemaal uit, dan kan ik ook niet tussendoor mijn scherm even “unlocken”
    óf
  • Ik gebruik de app Forest.

Over de tweede manier: Forest is een gratis productieve tijdmanagement app (rankt hoog en ik ben er ook heel blij mee) die zorgt dat je tijdens het werken of studeren door niet afgeleid wordt.

In het begin stel je een doel in van hoelang je wilt werken en tijdens het werken door ontvang je geen meldingen en berichtjes. Bovendien als je geen andere app gebruikt tijdens het leren/werken dan Forest, worden er “virtuele” boompjes geplant. Als je wél de app verlaat, dan gaan er boompjes dood…. De meeste mensen zien dat als een motivatie om nog even door te werken (ik ook).

Dit filmpje is wel interessant om naar te kijken. Onze telefoon beïnvloedt ons leven meer dan je denkt.

6. Plan jouw dag in

Bij tip 3 zei ik al dat je een to-do list moet maken zodat je weet wat je op een dag moet doen.

Maar het is ook belangrijk dat je jouw dag in deelt. Dus je gaat indelen welke taken je in de ochtend, in de middag en in de avond gaat doen.

Hou ook rekening mee of je tussendoor nog afspraken met mensen hebt.

Lees ook: 5 fantastische manieren om jouw netwerk te vergroten

Plan naast wanneer je de taken op de lijst gaat doen ook hoelang je verwacht daarmee bezig te zijn.

Jouw tijd goed in plannen is essentieel voor een goede tijdmanagement.


7. Slaap genoeg

Als laatste: slaap genoeg. En het liefst ook: slaap op tijd.

Je verpest jouw hele dag als je niet genoeg uren geslapen hebt. Want: je staat moeilijker of zelfs later op, je voelt je de hele dag moe en je wordt vaker sneller geïrriteerd als het oplossen van (simpele) problemen niet lukt.

Slapen is heel belangrijk!

Lees ook: Het is tijd dat je een me-time momentje neemt + 4 tips tegen burn-out

Hierdoor kun je niet productief én efficient bezig zijn. Daarom is slapen heel erg belangrijk als je van plan bent om aan je tijdmanagement te werken.

Kijk dus ‘s avonds laat niet nog een Netflix aflevering, hoewel dat super aantrekkelijk is. 😏 


Lees ook: Hoe kun je school (zonder stress) combineren met een bijbaan? 6 tips

Misschien ook interessant: 5 goede manieren om te netwerken als een student


Image source: Background vector created by pikisuperstar – www.freepik.com

Laat een comment achter